Terhandstelling: het afhalen van een nieuw geneesmiddel met begeleidingsgesprek

Apotheek
Begeleidingsgesprek Gecontracteerde zorg Medicijngebruik Terhandstelling Veiligheid

Het begeleidingsgesprek bij de apotheek 

Bij het eerste gebruik van een nieuw medicijn of na een jaar krijg je een begeleidingsgesprek. De apotheekmedewerker controleert de geschiktheid, dosering en wisselwerkingen van het medicijn. Je krijgt uitleg over juist gebruik, bijwerkingen en het belang van voorschriften volgen. En je kunt vragen stellen voor veilig en effectief medicijngebruik. 

Wat is een begeleidingsgesprek?

Een begeleidingsgesprek vindt plaats wanneer je voor het eerst een nieuw medicijn krijgt of na meer dan een jaar hetzelfde medicijn opnieuw gebruikt. De apotheekmedewerker controleert of het medicijn geschikt is, of de dosering klopt en of er geen wisselwerkingen zijn met andere medicijnen. Vervolgens krijg je uitleg over het juiste gebruik. Dit gesprek wordt officieel 'Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel' genoemd en staat zo op de rekening van je zorgverzekeraar.

Apotheker heeft begeleidingsgesprek met patient
Het begeleidingsgesprek bij de apotheek heeft me geholpen. Ik begrijp nu beter hoe ik mijn medicijnen moet gebruiken. De apotheekmedewerker beantwoordde al mijn vragen en gaf me handige tips. Een geruststelling.
Mevrouw Janssen, 72 jaar

Waarom is het begeleidingsgesprek belangrijk? 

Het begeleidingsgesprek is belangrijk voor veilig medicijngebruik. Want met dit gesprek leer je hoe je het medicijn moet gebruiken, wat mogelijke bijwerkingen zijn en waarom het belangrijk is om het zoals voorgeschreven, te gebruiken. Dit vermindert problemen en zorgt ervoor dat het medicijn goed kan werken. Een voorbeeld is als iemand start met een antidepressivum. Als je deze middelen gebruikt, is het belangrijk te weten dat het vaak enkele weken kan duren voordat de volledige effecten van het medicijn merkbaar zijn. Denk aan twee tot vier weken. Vanuit de apotheek krijg je ook informatie over de verwachte duur van de behandeling en bijvoorbeeld dat het belangrijk is niet abrupt te stoppen zonder overleg met de arts. 

Wie bepaalt of je een begeleidingsgesprek nodig hebt? 

Bij iedere eerste uitgifte van een geneesmiddel is een begeleidingsgesprek nodig is. Als de apotheker vindt dat een gesprek niet nodig is, vindt het ook niet plaats en worden er geen kosten in rekening gebracht. 

Waar gaat het begeleidingsgesprek over? 

In het gesprek bespreekt de apotheek verschillende onderwerpen die afhangen van jouw persoonlijke situatie en medicijngebruik. Enkele vragen kunnen zijn: 

  • Is dit de eerste keer dat je dit medicijn krijgt? 
  • Weet je waarom je dit medicijn gaat gebruiken? 
  • Wat weet je al van dit medicijn? 
  • Wat verwacht je van het nieuwe medicijn? 

Daarnaast vertelt de apotheekmedewerker over: 

  • Hoe het medicijn werkt; 
  • Hoe je het medicijn moet gebruiken en wat de juiste dosering is; 
  • Mogelijke bijwerkingen; 
  • Andere belangrijke informatie, adviezen of waarschuwingen; 
  • Mogelijke wisselwerkingen met andere medicijnen die je gebruikt; 
  • Eventuele effecten op je reactievermogen. 

De apotheekmedewerker neemt de tijd om al je vragen te beantwoorden en geeft je schriftelijke informatie mee. Als je later nog vragen hebt, kun je altijd contact opnemen met de apotheker. 

In onderstaande video van apotheek.nl zie je hoe het begeleidingsgesprek gaat.

Placeholder for De eerste keer? Extra veilig! Medicijngebruik is maatwerk

Wanneer mag de apotheek deze 'handeling' declareren?

Wanneer mag de apotheek deze 'handeling' declareren?

De apotheek mag deze handelingen declareren als de apotheek onderstaande activiteiten heeft uitgevoerd. Let op: deze informatie kan tussentijds worden aangepast. De handelingskosten voor een receptregel zijn ongeveer € 7,50. De kosten van de medicijnen zelf worden apart berekend. Wil je weten wat de kosten zijn van een medicijn? Kijk op medicijnkosten.nl voor meer informatie.

De apotheker mag deze prestatie declareren als:

  • het geneesmiddel met dezelfde werkzame stof en toedieningsvorm niet eerder aan de patiënt ter hand is gesteld; of
  • het geneesmiddel met dezelfde werkzame stof en toedieningsvorm twaalf maanden of langer geleden voor het laatst aan de patiënt is ter hand gesteld; of
  • de apotheker niet objectief kunt vaststellen of het geneesmiddel eerder aan de patiënt ter hand is gesteld in de afgelopen twaalf maanden.

De apotheker mag deze prestatie niet declareren als de patiënt het medicijn niet komt ophalen.

Meer weten over dit onderwerp?

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Raadpleeg dan de volgende bronnen: 

Lees ook: