Vrouw verdraagt zonlicht niet

Zonneallergie: wat je moet weten en wat je kunt doen

Zelfzorg
Huid Zonnebrand
Gepubliceerd op 14 augustus 2024

Ben je in de zon geweest en heb je last van rode bultjes, blaasjes of vlekjes? Heb je jeuk? Dan is de kans groot dat je een zonneallergie hebt. Dit komt vooral voor bij mensen met een lichte huidskleur, lichte ogen en rood of blond haar. Als de bultjes en blaasjes alleen op je oren zitten, noemen we dit ‘lente-oren’. Gelukkig gaat zonneallergie meestal na een paar dagen vanzelf over.

Vrouw verdraagt zonlicht niet

Wat is zonneallergie en hoe krijg je het?

Bij zonneallergie reageert je huid overgevoelig op uv-straling uit zonlicht of het licht van de zonnebank. Je kunt het opeens krijgen, zelfs als je achter glas zit of kleding aan hebt. Bepaalde medicijnen kunnen ook huiduitslag veroorzaken in combinatie met zonlicht. Denk aan antibiotica, antischimmelmiddelen, ontstekingsremmers, medicijnen tegen acne, antidepressiva en medicijnen bij diabetes. Later deze maand meer daarover.

Ook uv-straling in combinatie met planten, fruit, kruiden, zonnebrandcrème of parfums met muskus, sandelhout of koolteer kan uitslag veroorzaken. Dit kan leiden tot jeukend fotoallergisch contacteczeem of een pijnlijke fototoxische huidreactie.

Wat kun je doen tegen zonneallergie?

1. Gebruik zonnebrandcrème met minimaal factor 30 om zonneallergie te voorkomen.

2. Blijf zoveel mogelijk uit de zon om de plekjes te laten genezen.

3. Als de klachten aanhouden, kan de arts de volgende middelen voorschrijven:

• Levomenthol tegen de jeuk (vrij verkrijgbaar en op recept).

• Antihistaminica: Deze medicijnen helpen jeuk en uitslag te verminderen door de werking van histamine, een chemische stof die vrijkomt tijdens een allergische reactie, te blokkeren. Voorbeelden zijn cetirizine, loratadine (vrij verkrijgbaar en op recept).

• Corticosteroïdcrème voor het remmen van de ontstekingsreactie (alleen op recept). Voorbeelden zijn: hydrocortisonacetaat op de huid en triamcinolonacetonide op de huid.
      Dit helpt tegen de ontsteking in de huid en tegen de jeuk.
      Smeer de crème 2 keer per dag dun op de plekjes. Gebruik de crème maximaal 1 week. Langer dan 1 week is meestal niet nodig.

• Prednisolon voor het onderdrukken van de ontsteking (alleen op recept).

In onze apotheek werken we met verantwoorde zonnebrandproducten. We adviseren je graag over de beste producten en behandelingen bij zonneallergie.

Meer weten over zonneallergie of lichtovergevoeligheid?

Raadpleeg apotheek.nl of thuisarts.nl.