Kruiden

Kruidenmiddelen en medicijnen combineren?

Medicijnen
Gezondheid
Gepubliceerd op 28 augustus 2024

Kruidenmiddelen en medicijnen combineren?

Kruidenmiddelen onschuldig? Dat is niet altijd zo. Kruidenmiddelen kunnen de werking van je medicijnen doen veranderen. Hierdoor kan je lichaam een medicijn beter of slechter opnemen of afbreken. Er kunnen ook bijwerkingen ontstaan. Soms kan het combineren van kruiden en medicijnen ernstige gevolgen hebben. Let dus goed op als je kruidenmiddelen samen met medicijnen gebruikt.

Kruiden

Combineren van kruiden en medicijnen

In Nederland zijn kruidenmiddelen in verschillende vormen verkrijgbaar: als kruidengeneesmiddel, kruidensupplement en in homeopathische geneesmiddelen. Lees altijd het etiket en de bijsluiter voordat je een kruidenproduct en een medicijn gaat gebruiken. Hierop kan informatie staan over wisselwerkingen met andere producten. Staat er niets op het etiket of in de bijsluiter? Het risico op wisselwerking tussen producten is niet altijd bekend. Wees alert als je medicijnen en kruidenmiddelen wilt combineren. Heb je het gevoel dat je medicijn minder goed werkt of krijg je ineens last van bijwerkingen? Overleg dan met ons.

Wil je weten of jij moet opletten met het gebruik van kruidenmiddelen?

Doe hier de kruidencheck van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen!

Let op: dit zijn voorbeelden van bekende wisselwerkingen van veelgebruikte kruidenmiddelen met medicijnen. De genoemde wisselwerkingen zijn gebaseerd op officiële productinformatie van kruidengeneesmiddelen en wetenschappelijk onderzoek. Ook voor andere kruiden en medicijnen kunnen er wisselwerkingen zijn. Bovendien hoeven de genoemde wisselwerkingen niet altijd voor te komen. Dat hangt bijvoorbeeld af van de concentratie werkzame stof in het middel.

De werkzaamheid en veiligheid van supplementen zijn niet wetenschappelijk beoordeeld. Ze verschillen nogal qua samenstelling en aanbevolen dagelijkse dosis. Het effect en de wisselwerking met andere geneesmiddelen, is daarom onvoorspelbaar.

Veel van de hierna genoemde medicijnen kunnen een wisselwerking hebben met de kruiden hierboven: antipsychotica, antidepressiva, pijnstillers, hart- en vaatmedicijnen (bijvoorbeeld bloeddrukverlagers en bloedverdunners), diabetesmiddelen, maagzuurremmers, foliumzuur (B-vitamine), antivirale medicijnen, antibiotica, antikankermedicijnen, ontstekingsremmers, antischimmel medicijnen, cholesterolverlagers, anti-epileptica, spierverslappers, immuunsysteemonderdrukkers, anticonceptiemiddelen.

Vragen over de combinatie van kruidenmiddelen/kruidengeneesmiddelen met uw huidige medicatie? Vraag het ons.

Bron: cbg-meb.nl, medisch dossier