Vrouw neemt pijnstiller

Voorzichtig zijn met opioïden!

Medicijnen
Opioïden
Gepubliceerd op 10 april 2024

In 2023 werden aan 637.000 mensen in Nederland opioïden voorgeschreven. Opioïden zijn krachtige pijnstillers. Het aantal recepten van dergelijke middelen is in 15 jaar vertwintigvoudigd. Opioïden hebben grote voordelen voor patiënten met acute ernstige pijn, maar hebben ook grote nadelen. Het risico bestaat dat je ervan afhankelijk wordt. In de apotheek kunnen we je helpen bij het afbouwen van deze medicatie.

Vrouw neemt pijnstiller

Wat zijn opioïden en waarom voorzichtig zijn?

Er zijn diverse soorten opioïden. Denk aan oxycodon, oramorph, fentanyl, buprenorfine, en hydromorfon. Een belangrijk nadeel van opioïden is het risico dat je lichaam eraan gewend raakt en dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Als je te vaak opioïden gebruikt, kan dit leiden tot ernstige bijwerkingen en zelfs verslaving.

We kunnen advies geven over het veilig stoppen en je begeleiden tijdens dit proces. Let op:  het is belangrijk dat je eerst een stop-plan maakt met je arts en de apotheek. Als je met opioïden stopt, kun je last krijgen van klachten. Kijk hiervoor ook bij stoppen met sterke pijnstillers.

Hoe herken je ‘verslaving aan opioïden’?

• De pijnstillers helpen minder goed
  • Je hebt steeds vaker een pijnstiller nodig.
  • Je wordt 's ochtends of 's nachts al wakker met pijn.
  • De pijn wordt erger als je hard werkt of actief bent.
  • De pijn die je eerst had, wordt erger.
  • Bijvoorbeeld in het geval van pijnstillers bij hoofdpijn:
    • Je hebt vaker of meer last van migraine.
    • Je hebt vaker of meer last van spanningshoofdpijn.
  • Naast hoofdpijn kun je ook last hebben moeheid, misselijkheid, prikkelbaarheid, onrust, angst, somberheid of je kunt moeilijk je aandacht ergens bij houden.

Meer weten?

Vraag het ons in de apotheek.